maandag 1 augustus 2016

Simpele gordijntjes...

Ons mama die had me ooit uitgelegd hoe ik gordijntjes moest maken. Nu was ze op vakantie... En wist ik dus echt niet meer hoe dit moest. Daar gaat de hulplijn. Ik zocht heel internet af maar nergens vond ik die manier. Ik nam de gordijnen van de kinderkamer en checkte maar is hoe zij dat deed. 


De ramen meten 50 op 40 cm. 
Ik knipte twee lappen stof van 70 op 60 cm. De gordijntjes moeten in principe niet toe. 

Je overlockt de twee zijkanten en de bovenkant van de lap stof. Zo heb je straks een nette en snelle afwwerking. 



De twee zijkanten strijk je twee cm om.
Je mag goed stomen zodat de vouw er zeker goed in blijft zitten.


Dit is het resultaat:


Nu speld je het gordijnlint op de goede kant van de stof. Gordijnlint met de goede kant naar boven.
(ik speld tegen het overlockstiksel)
Je laat aan beide kanten een beetje lint overlappen.





Nu stik je het gordijnlint vast op de stof. Je stikt langs beide kanten. Ik gebruik mijn kantstikvoet, zodat ik zeker niet op de lusjes stik waar straks de haakjes in moeten.


Nu vouw je het overschotje van het gordijnlint naar de achterkant. 


Nu vouw je de gordijnband om. Ik vouwde 4,5 cm.


Je stikt vast op beide kanten van het gordijnlint.



Hier zie je de detail foto hoe het het begin en het einde er  uitziet: 



Nu stik je de zijkanten vast.
Ik stikte eerst dicht tegen de kant met mijn kantstikvoet zodat het gordijnlint goed blijft zitten.
Ik gaf een tweede stiksel op 1 cm zodat de zoom mooi blijft liggen.


Als afwerking gebruikte ik een oranje rolzoom.


Ik gebruikte een haarrekkertje met daarover een satijnen strikje zodat ze mooi draperen.



1 opmerking:

  1. Dat zijn inderdaad leuke gordijntjes. Ik kwam je blog toevallig tegen omdat ik voor ons bedrijf naar ideeën zoek voor het bedrukken van onze nieuwe collectie duo rolgordijnen. Ze zien er knus uit. Het systeem van de duplo haakjes bestaat sinds de jaren 50 van de vorige eeuw. Groetjes, Iris

    BeantwoordenVerwijderen